کاهش وزن در ورزشکاران

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه تغذیه ورزشی

از نظر عامه مردم، ورزشکاران افرادي هستند که وزن بدن آن ها در محدوده اي مشخص تنظيم و به آساني حفظ مي گردد. اين تصور همواره صادق نبوده و بر اساس مطالعات متعدد، ورزشکاران براي کاهش وزن و يا افزايش وزن و بافت چربي در بدن خويش با مشکلات فراواني مواجه هستند.

گرفتگی عضلانی چگونه ایجاد می شود ؟

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه تغذیه ورزشی

غیر از کمبود آب در بدن کمبود بعضی مواد معدنی بویژه کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم در بروز گرفتگی های عضلانی اهمیت زیادی دارد. کلسیم نقش مهمی در انقباضات عضلانی دارد. افراد ورزشکار مبتلا به گرفتگی های عضلانی می توانند با افزایش کلسیم غذایی خود بروز این موارد را کمتر کنند.

ویتامین ها و مواد معدنی با یکدیگر همکارند

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه تغذیه ورزشی

آیا می دانستید که خیلی از ویتامین ها و مواد معدنی با هم تعامل و همکاری دارند مانند تعامل ویتامین D و کلسیم . بعنوان مثال کمبود ویتامین D باعث کاهش جذب کلسیم می گردد. همچنین مواد معدنی با یکدیگر تعامل دارند بعنوان نمونه افزایش بیش از حد آهن می تواند باعث کمبود روی شود.

شیر بنوشید عضله سازی کنید

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه تغذیه ورزشی

فواید شیر در ورزش,مصرق شیر ورزشکاران,شیر و عضله سازیهمه ما ورزشکاران از خواص شیر کم و بیش اطلاع داریم و بارها شنیده ایم که مصرف روزانه یک لیوان شیر برای بدن ضروری می باشد . اشتباه ما این هست که فکر می کنیم خاصیت شیر فقط برای داشتن استخوانهایی قوی است . در واقع تحقیقات جدید در کانادا نشان می دهد شیر ممکن است بهترین راه برای ساخت عضله نیز باشد.در این مطلب سعی داریم شما را با خواص اعجاب انگیز شیر آشنا کنیم.

دیابت و ورزش

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه تغذیه ورزشی

دیابت در ورزش, نقش دیابت در ورزش, ورزشکاران دیابتیدر برنامه غذایی افراد دیابتی باید 60- 45% از انرژی دریافتی از کربوهیدرات تامین شود و میزان پروتئین دریافتی 20 & ndash 15 درصد و چربی دریافتی نیز کمتر از 30% از انرژی روزانه باشد افراد دیابتی باید حداقل روزی 3 وعده غذای اصلی و 3 بار میان وعده مصرف کنند.عمده ترین مشکلی که ورزشکاران دیابتیک با آن مواجه هستند هیپوگلیسمی یا کاهش قندخون است و این مشکل بیشتر بعد از ورزش اتفاق می افتد زیرا بعد از ورزش کبد و ماهیچه نیاز به استفاده از گلوکز برای بازسازی گلیکوژن دارد که این بازسازی 30 & ndash 24 ساعت طول می کشد.

چربی برای ورزشکاران استقامتی نقش انرژی زایی بالایی دارد

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه تغذیه ورزشی

چربی در ورزش, انرژی ورزش های استقامتیاگر چه کاهش مصرف چربی ها در ورزشکاران از اهمیت زیادی برخوردار است، اما حذف کردن آن از برنامه غذایی ورزشکاران به هیچ وجه علمی نیست. چربی یکی از مواد با انرژی زایی بالا و سوخت خوب برای ورزشکاران استقامتی است.  در فعالیتهای طولانی مدت و میان مدت نیاز بدن به چربی احساس می شود. روغن ها چربی های قابل رویت هستند و همچنین در شیر و سایر لبنیات، تخم مرغ، مغزدانه ها و انواع گوشت و ... وجود دارند.

عوارض مصرف دانازول ( DANAZOL ) در ورزشکاران

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه تغذیه ورزشی

عوارض مصرف دانازولدانازول ( DANAZOL ) اگر چه از نظر ساختار شیمیایی در دسته در دسته استروئید ها دسته بندی می شود ولی مکانیسم اثر و کاربرد کاملا متفاوت تری دارد و در حقیقت نوعی آنتی گنادوتروپین(ضد هورمون های جنسی)است. به این معنی که از این دارو به منظور افزایش حجم عضلانی استفاده نشده بلکه برای کنترل و برای کاهش ترشح هورمون های جنسی استروژن و تستسترون استفاده می شود.از دانازول ( DANAZOL ) در علم پزشکی برای درمان برخی از بیماری های که با هورمون های جنسی در ارتباط تنگاتنگ است استفاده می کنند ولی با این باوجود گفته می شود که DANAZOL اثرات خفیف آنابولیکی و آندروژنی نیز از خود نشان داده است.

هیپوناتریومی در ورزش

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه تغذیه ورزشی

هیپوناتریومی,نوشیدن زیاد آب در ورزشآب اگرچه مایه حیات است اما مصرف زیاد آن می ‌تواند مشكل ‌آفرین باشد. همه ما به این حقیقت معترف هستیم كه آب مایه حیات است، اما بسیاری از افراد نمی ‌دانند كه مقدار زیاد آن مضر است و می ‌تواند كشنده باشد. این مورد برای دیوید راجرز 22ساله اتفاق افتاد. او كه مربی بدن ‌سازی بود، بعد از به پایان رساندن اولین دوی ماراتن خود در لندن، جان سپرد. اما علت مرگ وی چه بود؟ نوشیدن بیش از حد آب.کمبود سدیم در خون در حین فعالیت ورزشی برای جلوگیری از هیپوناترمی استفاده از چوب شور و نوشابه های ورزشی مناسب است.

کاهش قند خون در فعالیت های ورزشی

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه تغذیه ورزشی

کاهش قند خون در ورزش

یکی از عوامل موثر در بروز خستگی ناشی از فعالیت ورزشی کاهش قند خون است. به ویژه این که اگر مقدار قند خون به کمتر از 45 (میلی گرم در دلی لیتر) بر سه عملکرد مغز و بافت عضله دچار اختلال شده باعث افت شدید عملکرد و توان ورزشی ورزشکار می شود.
از اثرات متابولیک کاهش قند خون می توان به افزایش برخی هورمون ها چون کاتکولامین ها اشاره کرد این ترکیبات تجزیه گلیکوژن در عضلات فعال و کبد را زیاد کرده و باعث انقباض عروق خونی پوستی شده بدیهی است منجر به کاهش تبادل حرارت می گردند.بر اساس این دلیل والبته کم بودن ذخایر کربوهیدرات بدن امروزه کربوهیدرات همراه آب به عنوان اجزاء مهمی که باعث افزایش توان و عملکرد ورزشی می شوند محسوب می گردند.بنابراین در ترکیب نوشابه ای ورزشی آب وکربوهیدرات به اضافه کمی املاح اصلی ترین اجزاء هستند.

نویسنده : آتوسا ریحانیان-کارشناس تغذیه

اثرات دریافت مایعات در حین ورزش

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه تغذیه ورزشی

مصرف آب در ورزش,نقش مایعات در ورزشمصرف آب و مایعات در حین ورزش از موارد مهم و قابل توجه در فعالیت های ورزشی است. بسیاری از ورزشکاران به اهمیت دریافت آب و مایعات حین ورزش به ویژه فعالیت های ورزشی که بیش از 60-40 دقیقه به طول انجامد آگاه هستند.عملکرد سیستم قلبی ـ عروقی ،تنظیم درجه حرارت بدن و پاسخ های متابولیکی به ورزش به میزان قابل توجهی بر وضعیت ذخایر آب بدن بستگی دارد.بر این اساس محققان تلاش می کنند،تجویز مایعات در حین ورزش فرایندهای تنظیمی به درستی انجام شود.دریافت مایعات عامل مهمی برای بهبود عملکرد در طی تمرین و مسابقه است.

نقش شیر کم چربی در تغذیه ورزشی

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه تغذیه ورزشی

شیرکم چربی در تغذیه ورزشیشیر کم چرب ویژگیهای زیادی دارد که از نظر علمی آنرا تبدیل به یک نوشیدنی مناسب به منظور بزگشت به حالت اولیه کرده است؛ اولا شامل مقادیر زیادی کربوهیدرات (لاکتوز) مشابه با میزانی که در نوشیدنیهای ورزشی (گلوکز و یا مالتودکسترین )یافت میشود میباشد،

مقالات

  • کاهش وزن
  • افزایش وزن
  • تناسب اندام
  • حرکات اصلاحی
  • وسایل ورزشی
  •  علم تمرین
  • مقالات ورزشی
farshad farajvand