چربی برای ورزشکاران استقامتی نقش انرژی زایی بالایی دارد

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه تغذیه ورزشی

چربی در ورزش, انرژی ورزش های استقامتیاگر چه کاهش مصرف چربی ها در ورزشکاران از اهمیت زیادی برخوردار است، اما حذف کردن آن از برنامه غذایی ورزشکاران به هیچ وجه علمی نیست. چربی یکی از مواد با انرژی زایی بالا و سوخت خوب برای ورزشکاران استقامتی است.  در فعالیتهای طولانی مدت و میان مدت نیاز بدن به چربی احساس می شود. روغن ها چربی های قابل رویت هستند و همچنین در شیر و سایر لبنیات، تخم مرغ، مغزدانه ها و انواع گوشت و ... وجود دارند.

 

 

 

حذف کردن چربی ها از برنامه غذایی ورزشکاران به هیچ وجه علمی نیست، اگر چه کاهش میزان آن از اهمیت زیادی برخوردار است.کربوهیدرات ها به عنوان یکی از مهمترین منابع تامین انرژی بدن، منبعی هستند که قند مورد نیاز بدن را تامین می کنند  به گونه ای که متابولیسم آن خیلی زود رخ می دهد و در کوتاهترین زمان ممکن انرژی آزاد می کند.
تولید و تداوم انرژی عضله به میزان گلیکوژن (شکل ذخیره قند در عضلات) بستگی دارد. نان، برنج، ماکارونی، نان شیرینی منابع خوب کربوهیدرات می باشند. ورزشکاران هنگام ورزش کردن نیاز به انرژی بالایی دارند تا آنجا که نیاز آنها تا دو برابر حالت عادی می باشد.
پروتئین به عنوان یکی از نیازهای بدن ورزشکاران نقش های انرژی زایی، ساختمانی و تنظیمی را برعهده دارد. انواع گوشت ها، شیر، لبنیات، تخم مرغ، مغزدانه ها بخصوص پسته، بادام، گردو، حبوبات و ... را منابع پروتئین هستند.در این بین بهترین پروتئین، پروتئین موجود در تخم مرغ است.
آب، ویتامین ها و مواد معدنی دیگر مواد مورد نیاز فعالیتهای حیاتی بدن می باشند و  تمامی واکنش های شیمیایی بدن در محیط آبی انجام می گیرد و از این حیث نیاز به آب در ورزشکاران بیشتر از سایرین است.همچنین فعالیت تمامی ارگانهای دفعی بدن در حضور آب انجام می گیرد و از آنجایی که فعالیتهای ورزشی با تعریق زیاد همراه است، ورزشکاران نیاز به آب بیشتری دارند. مصرف مواد معدنی نظیرآهن وکلسیم و منیزیم در ورزشکاران بسیار مهم است ، چرا که مصرف اینگونه مواد سبب انقباض عضله می شود. منیزیم سبب رفع انقباض عضله می شود و کمبود آن گرفتگی عضله را در ورزشکاران در پی دارد.

نویسنده
علی اشرف رشیدی- مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه

 

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید

مقالات

  • کاهش وزن
  • افزایش وزن
  • تناسب اندام
  • حرکات اصلاحی
  • وسایل ورزشی
  •  علم تمرین
  • مقالات ورزشی
farshad farajvand