درد پهلو در هنگام دویدن

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه فیزیولوژی ورزشی

درد پهلو,دویدن,خستگی در هنگام دویدنهمانند گرفتگی عضلانی؛ پژوهشهای کمی دزباره درد پهلو انجام شده است.این در حالی است که بسیاری از ما درد شدید را ناحیه پهلو در بخشهای مختلف تمرین تجربه کرده ایم. امروزه درد پهلو به عنوان درد زودگذر شکمی در ارتباط با فعالیت ورزشی میشناسند.اغلب درد پهلو در بخش میانی شکم و در سمت راست بیش از سمت چپ بروز میکند.افراد جوانتر بیشتر در معرض درد پهلو قرار دارند و آمادگی بدنی میتواند تا حدودی از بروز آن جلوگیری کند؛با وجود این درد پهلو در یسیاری از افراد آماده نیز روی میدهد.

تعاریف و اصطلاحات فیزیولوژی ورزشی

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه فیزیولوژی ورزشی

آشنایی با تعاریف و اصطلاحات تخصصی در فیزیولوژی ورزشی

*فتوسنتز و تنفس سلولی
اساسی ترین نمونه های انرژی در سلول های زنده فرآیند فتوسنتز و تنفس سلولی است. در فرآیند فتوسنتز انرژی نورانی خورشید به انرژی شیمیایی در گیاهان سبز تبدیل می شود . نتیجه نهایی فتوسنتز تشکیل گلوکز از دی اکسید کربن و آب و آزاد شدن اکسیژن است . فرآیند تنفس سلولی عکس فرآیند فتوسنتز است. طی این واکنش، انرژی شیمیایی که در ملکول‌های گلوکز، چربی و پروتئین ذخیره شده است در حضور اکسیژن آزاد می شود.

کدام یک از ذخایر انرژی هنگام تمرین از بین می روند ؟

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه فیزیولوژی ورزشی

بدن انسان در هنگام تمرینات ورزشی از دو راه انرژی مورد نیاز را تامین می نماید :

1.فسفاژن یعنی همان atp و pc  ذخیره شده در سلول های عضلانی

2.مقدار زیادی گلیکوژن ذخیره شده در عضلات و کبد به عنوان منبع سوختی در اغلب فعالیت های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند .

هایپرتروفی موقت عضله در تمرینات با وزنه

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه فیزیولوژی ورزشی

هایپرتروفی عضله,دم کردن عضله چیست؟دم کردن عضله در هنگام کار با وزنه (به قول بدنسازها) یا هایپرتروفی زودگذر که افزایش موقت در اندازه عضلات است که اغلب پس از ورزشهای مقاومتی مشاهده میشود و میتواند در هر نقطه از بدن از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد؛ میزان هایپرتروفی زودگذری که عضلات تجربه میکنند تحت تاثیر حجم کار انجام شده در طول انقباضات مکرر عضله است.

شش فرمول برای محاسبه ضربان قلب بیشینه ورزشکاران

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه فیزیولوژی ورزشی

ضربان قلب,ضربان قلب بالا,فشار خون,فرمول محاسبه ضربان قلب ورزشورزشکاران برای تعیین میزان فشار تمرینات ورزشی به ضربان قلب خود توجه ویژه ایی دارند.همچنین مربیان نیز برای طراحی تمرینات ورزشی بدنسازی از ضربان قلب ورزشکار به عنوان یک معیار استفاده می نمایند . ضربان قلب کمتر در حالت استراحت نشان از آمادگی بدنی بیشتر ورزشکار می دهد یعنی ورزشکاری که در حالت استراحت 50 ضربه در دقیقه ضربان قلب دارد آماده تر از ورزشکاری است که 70 ضربه ضربان دارد. البته باید به رشته ورزشی ورزشکار نیز توجه کرد چرا که مثال بالا در رشته هایی که استقامت قلبی عروقی نقش مهمی ایفا می کند مصداق دارد.

آدنوزین تری فسفات یا ATP چیست؟

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه فیزیولوژی ورزشی

Atp,تعریف آدنوزین تری فسفات,ATP چیست؟,فرمول شیمیاییATPحتما تا به حال کلمه ATP را در بین ورزشکاران زیاد شنیده اید و یا مکمل هایی را با نام  قطره ATP مصرف کرده اید . انرژی در بدن بوسیله مواد غذایی جذب می شود و می بایست برای تولید انرژی در اختیار عضلات قرار گیرد. انرژی آزاد شده از مواد غذایی نمی تواند مستقیما جهت انجام فعالیت فیزیکی مورد استفاده قرار بگیرد بلکه باید به صورت ترکیبات شیمیایی دیگری با نام آدنوزین تری فسفات یا به طور ساده تر و مختصر ATPدر سلول های عضلانی ذخیره شد و مورد استفاده قرار بگیرد.

Vo2 max در ورزش

نوشته شده توسط فرشاد فرج وند. قرار گرفته در مجموعه فیزیولوژی ورزشی

 Vo2 max , سنجش  Vo2 max در ورزش مقدار اکسيژني که در اوج تمرينات هوازي در بافت هاي بدن به مصرف مي رسد Vo2 max نام دارد. اين مقدار بر حسب ميلي ليتر در دقيقه به ازاء هر کيلوگرم وزن بدن محاسبه مي شود . ورزشکاران که Vo2 max بالاتري دارند، در تمرینات استقامتی عملکرد بهتری دارند .تحقيقات علمی نیز نشان مي دهند که Vo2 max با فشرده تر کردن و افزایش شدت تمرینات ورزشی قابل افزايش است.

مقالات

  • کاهش وزن
  • افزایش وزن
  • تناسب اندام
  • حرکات اصلاحی
  • وسایل ورزشی
  •  علم تمرین
  • مقالات ورزشی
farshad farajvand